sunnuntaina, kesäkuuta 25, 2006

Jussi tuli ja meni

Minun juhannus oli täynnä kaikkea uutta ja ihmeellistä. Aattona oltiin mummun mökillä ja siellä oli aika jännää. Ensin me käytiin äitin ja isän kanssa soutelemassa. Mummu oli ostanut minulle ihan omat pelastusliivit, ja niin sitten mentiin. Ne liivit oli vähän reilut ja ei niin kauhean mukavan tuntuiset, mutta muuten oli aika huisia. En itkenytkään juuri lainkaan. Sain olla koko matkan äitin sylissä kun isä souti. Se soutaminen oli hassun näköistä, varsinkin se airojen heiluttelu.

Illalla me sitten nostettiin Seppon kanssa lippu. Se oli tosi iso ja se vedettiin sellaiseen pitkään valkoiseen salkoon. Sen jälkeen isä vei minut uimaan juopaan. Juopa on niin kuin joki, mutta mummun juopa on aika pieni. Mummun juovan vesi oli aika viileää, vaikka äiti sanoikin, että se on lämmintä kun se on 20 asteista. Ja kun olin uinut, kävin vielä isän kanssa saunassa. Sekin oli aika hurjaa, vaikka äiti sanoikin, että ei saa heittää löylyä. Minä olen kerran ollut saunan portaalla mummun ja vaarin luona kun isä on heittänyt kauhallisen vettä kiukaalle. Se vasta olikin ihmeellisen tuntuista. Saunan jälkeen minä olin niin väsynyt, että kun mummu sai minut puettua, nukahdin mummun syliin, vaikka se onkin vauvojen hommaa. Mutta ei se haittaa, kun kukaan ei nähnyt, paitsi Seppo.

Eilen me oltiin mummun ja vaarin luona ja siellä kellittelin mummun ja äitin kanssa omenapuun alla filtillä. Välillä sain hämättyä mummua niin, että sain nurmikkoa nyrkkiin ennen kun hän ehti estää. Se oli aika hauska leikki. Välillä taas piti ihmetellä isän ja vaarin touhuja, kun ne käytti kaikenlaisia hassuja värkkejä, jotka piti ääntä, sirkkeliä, vasaraa ja porakonetta.

Tänään ajattelin sitten pyhittää päivän ryömimisen opetteluun. Se menee oikeastaan jo aika hyvin, vaikkakin hitaasti. Siinä opetellessa pistin Tainan leikkikaaren niin pieniin osiin kun sain. Äiti kyllä kokosi sen jo uudestaan ja teippasi ne jalat kiinni runkoon. Ihan tylsää. Äiti käski pyytää Tainalta anteeksi, vaikka se ei mennytkään oikeasti rikki. Anteeksi!

Tulisi jo hampaat. Väännän suuta ihan hassusti, ja niin kun teen, äiti tuo kylmän purulelun. Mutta kuka nyt sellaista jaksaa koko ajan järsiä. Helpompaa olisi kun lakkaisi vaan kutisemasta.