tiistaina, helmikuuta 05, 2008

Pulinakone

Minä olen tullut aika hyväksi puhujaksi. Jotkut kyllä sanovat, että olen ikäisiäni perässä, mutta äiti sanoo takaisin, että koko ajan kehityn ja ymmärrän tosi pitkiä ja vaikeita lauseita. Mutta nyt minä olen alkanut puhua lauseita. Ne on lyhyitä eikä kovin selkeitä... ja niihin liittyy melkein aina joko auto, äiti tai nukkuminen... mutta silti.

Minun pisin lauseeni on "äiti brrr auto" (äiti ajaa autoa, tai isä, sama asia). Yleisesti osaan kertoa, kenen auto tulee "mummu auto", "Uha auto", "äiti auto". Kun äiti tulee yövuorosta, käyn antamassa hyvän yön suukon, sanon "äiti aa aa, hei hei" (äiti nukkuu, hyvää yötä) ja suljen oven. Illalla en mene sänkyyn, ennen kuin titi aa aa (nalle tulee nukkumaan) minun kanssani.

Erityisosaamista minulle on tuo liikennevälinesanasto. Ensin opin auto, sitten tuli tatto (traktori) ja toto (mopo). Sitten keksin, mikä on ekka (rekka). Sen jälkeen näin juhan (junan) ja vielä opin ensimmäisen yhdyssanani ijja-auto (linja-auto).

Edelleen olen kuin papupata ja suurin osa kertomastani jää ihmisille arvoitukseksi, mutta joka päivä opin jotain uutta. Odottakaahan, yhtenä aamuna minä herään puhuvana poikana!

1 Comments:

At 10:26 ip., Blogger Suvi said...

Heippa :) Meidän Lauri on nyt reilut 1,5 vuotta, eikä edes yritä jutella :) Kaikki aikanaan, ja mitäs sitä puhumaan, kun maailman tärkeimmät, äiti ja isä, kuitenkin ymmärtävät, mitä haluaa :)

 

Lähetä kommentti

<< Home