maanantaina, elokuuta 07, 2006

Kesä on kyläilyaikaa

On se sitten kivaa kun ihmisillä on kesäloma. Olen saanut kyläillä monessa kivassa paikassa, jossa talvella voi käydä vain viikonloppuisin. Nyt kun kaikilla on ollut kesälomat, olen voinut tupsahtaa kaikkialle kun olen halunnut.

Viime viikolla olin yökylässä Katin luona. Edellisestä kerrasta onkin aikaa, mutta nyt olin kaksi kokonaista päivää ja yhden yön. Koettelin vähän Katia; en suostunut syömään. Mutta en minä syönyt kotonakaan ennen kun seuraavana iltana, kun se kiusallinen hammas tuli ulos ikenestä. Muuten olin Katin luona tosi kiltti poika, kuten melkein aina. En ihan aina, osaan minäkin kiukutella. Varsinkin jos äiti ei anna minun hakata taskulanpulla pöytää, niin kun tänä aamuna. Siitä minä suutuin.

Olin viikonloppuna myös mummulla ja vaarilla yötä. Menin iltapäivällä ja äiti ja isi tuli sinne sinä aikana kun minä nukuin, aamulla pääsin äitin kainaloon torkkumaan kun heräsin muka liian aikaisin. Vaari on tehnyt koko lomansa remonttia keittiössä, ja nyt sielläkin on liukas lattia, niin kun mummun ja vaarin olohuoneessakin. Ei ihan yhtä liukas, mutta liukkaampi kun se vanha. Ja sitten siellä saa rapsutettua villaa ovenpielestä ja kuoputettua kopina-kapinan vaimenninmuovia kynnyksen ja lattian välistä. Vaari aikoo kuulemma kätkeä nekin, mutta minusta ei tarvisi. Ne on ihan mukavia. Mukava on se imurikin, sillä on hauksa leikkiä, mummu voisi alkaa säilyttämään sitä siinä keittiön lattialla.

Niin ja Eeva kävi meillä. Se poimi marjoja kun meillä on niitä niin paljon. Ja sitten sillä oli kivat helmet kädessä, mutta minä en saanut repiä niitä. Lopulta Eeva riisui ne meidän sohvapöydälle, ja siinä ne on edelleen. Äiti ei silti anna niitä minulle, vaikka ihan varmasti Eeva jätti ne siihen minua varten.

Mutta isän on kesäloma jo loppu ja se on toista viikkoa töissä. Sillä on vielä yksi viikko pitämättä, ja minä odotan sitä kovasti. Vaarilla on viimeinen viikko nyt, ja minä menen vaarille kylään varmaan torstaina. Siitä tulee hauskaa.