maanantaina, elokuuta 14, 2006

A niin kuin

Sakke antoi kirjaimen A jotta keksisin kymmenen omaan elämääni jollain erityisella tavalla liittyvää, A:llä alkavaa sanaa.

1. Aivastus: Minulta pääsee usein aivastus, ja jos juuri silloin äiti laittaa lusikalla ruokaa suuhun, niin se ruoka on äitin naamassa. Se on hassua.

2. Auto: Se sanoo PRRRRRRRRR ja minä osaan sanoa niin. Minä sanon niin melkein koko ajan, vaikka ei autoa olisikaan lähellä. Minulla on kyllä yksi auto ja se on sininen, ihan niin kun äitin ja isänkin auto.

3. Aamu: Minulla tulee aamu aikaisemmin kuin äitillä. Sitten pääsen kainaloon nukkumaan, kun äiti tahtoo vielä nukkua. Mutta ei me silti myöhään nukuta, ja aamupuuron jälkeen teen jo kakan pottaan. Olen jo niin iso poika.

4. Aprikoosi: Minä opettelen nyt syömään kukkakaalia, ja sen jälkeen äiti lupasi antaa aprikoosia. En tiedä miltä se maistuu, mutta minä kyllä tykkään hedelmistä, joten kai se on hyvää, kun persikkakin on.

5. Aku Ankka: Isän akkari rapisee kivasti, ihan niin kun kaikki muutkin paperiset. Akkarin kuvatkin on kyllä kivoja, mutta ei niitä liian kauaa viitsi katsella. Välillä me kyllä luetaan äitin kanssa yhdessä akkaria.

6. Askel: Jos joku vaan pitää kiinni, niin minä kyllä askellan. Pöydän reunaakin pisin voin hipsutella, mutta siinä pitää liikkua sivulle, eikä se ole lainkaan niin helppoa kun eteenpäin lönkyttely.

7. Allas: Isi ja äiti osti minulle uima-altaan, jossa sain kaikista kuumimpina päivinä polskutella pihalla, kuusen varjossa. Siellä oli kaikki minun vesilelut, ja äitikin oli ihan märkä kun minua vierestä vahti.

8. Amme: Kylppärissä taas saan pärskiä paljussa. Koko lattia on ihan märkä, kun minä läpsytän ja potkin. Ja kivaa on. Olen melkoinen vesipeto.

9. Alusta: Minusta on mukavampi alittaa joku tavara kun kiertää. Vaikka keinutuolin alta, jalasten yli, on mukavanpi könytä, kun ohitse. Ja keittiöön menen aina pöydän ali, vaikka ohi olisi lyhyempi matka.

10. Aa aa: Kun vain suostun nukahtamaan, nukun mielelläni. Sitten voi taas herätä iloisena uuteen aamuun. Nukahtamisesta teen kyllä aina ison numeron, äiti tai isä saa monta kertaa laittaa minut uudestaan maata, kun seison ja kiljun sängyn päädyssä.